Неділя, 19.05.2024, 20:10
Вітаю Вас Гість | RSS
МО вителів художньо-естетичного циклу м.Кіровоград
Головна » Статті » Мої статті

Симфонічна музика

Тунік С.Г.

вчитель музичного мистецтва

ЗОШ І-ІІІ ст. №22

м.Кіровоград

Урок №24

Епіграф до уроку:

           «Музика повинна висікати вогонь із людської душі.»

 

Людвіг ван Бетховен

 

 

Тема: СИМФОНІЧНА  МУЗИКА.

 

Мета: на прикладі «Симфонії №5»  Л. ван Бетховена показати вті­лення мужніх, героїчних мотивів, образу боротьби та перемо­ги людини над долею; дати визначення поняття «симфонія»; поглибити знання про творчість Л. ван Бетховена; формувати вміння логічно та аргументовано висловлювати свої думки щодо прослуханої та виконаної музики; розвивати інтерес до шедеврів світової класичної музики; виховувати шанобливе ставлення до творчості Л. ван Бетховена.

 

Музичний матеріал: Л. ван Бетховен  «Симфонія №5» (І частина) - слухання; п’єси «Екосез» та «Менует» - фізкультхвилинка; відео «Мініатюра на тему Симфоніїї №5» - перегляд;«Зелене слоненя» муз. І. Кириліної, сл. О.Вратарьова – ознайомлення та розучування;  фр. з повісті А.Згорж «Один проти долі».

 

Обладнання: музичний інструмент; ТЗН; фонохрестоматія.

 

Тип уроку:  урок-поглиблення теми.

 

 

                   Хід  уроку

1. Організаційний етап уроку.

Учні входять до класу під звучання «Симфонії №5» (І частина) Л. ван Бетховена. 

Музичне вітання.

 

2. Актуалізація музичних вражень, досвіду учнів.

Запитання до учнів.

Яка музика прозвучала на початку уроку?
На що вона вас налаштувала? Які думки викликала?

3. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.


    Сьогодні ми дізнаємося про композитора, для якого все життя була боротьба.

 Це – Людвіг ван Бетховен.


Вивчення нового матеріалу. Розповідь учителя з елементами бесіди

     Життя видатного митця було сповненим важких випробувань. Утративши слух, позбавлений можливості чути й спілкуватися, самотній Бетховен пише свою знамениту «Симфонію  №5».

    Розпочинається твір короткою могутньою і грізною темою. «Так доля сту­кає у двері»,— зазначав про неї композитор. Вона пронизує всю музичну ткани­ну симфонії, є основою стрімкої та схвильованої головної теми першої частини симфонії, тривожною тінню супроводжує світлу, ніжну, наспівну побічну тему. Під час Великої Вітчизняної війни саме ця симфонія допомагала людям зберіга­ти душевну рівновагу і людську гідність.
   

 

 

 

 

 

 

    Людвіг ван Бетховен — великий німецький композитор, представник Віденської класичної школи. Усе життя видатного музиканта було сповнене тяжкими випробуваннями та мужньою боротьбою. Людвіг народився в дуже бідній, майже нужденній родині. Першим учителем хлопчика став його батько – людина брутальна і жорстока. Він хотів зробити з сина „другого Моцарта”, змушував його займатися музикою навіть ночами. Такими важкими були перші кроки Бетховена у світі мистецтва, яке невдовзі стало його найдорожчою цінністю і найбільшою любов'ю у житті.
    Коли Бетховену не виповнилося ще й 30 років, трапилося горе: він почав втрачати слух. Глухота посилювалася, а лікарі виявилися безпорадними перед хворобою.
    Втратити слух молодому, талановитому музикантові, людині, для якої музика є сенсом життя! Навіщо тоді жити?! Композитор був у відчаї: він соромився хвороби, почав цуратися людей, його коханням знехтувала гордовита панянка, зрадили близькі люди.
    Бетховен не хотів жити. «Один, зовсім один!..» – гірко вигукував він у листі-заповіті до своїх братів. Єдине, що врятувало тоді композитора, – музика. «Мистецтво! Тільки воно лише й утримало мене. Мені здавалося неможливим залишити цей світ раніше, ніж я виконаю те, до чого я вважав себе покликаним», – писав Бетховен.
    Його біль і страждання виливалися в музику, а вона допомагала жити і боротися – з хворобою, самотністю, нерозумінням оточуючих.
    Історія цієї мужньої боротьби за життя і перемоги над собою відчутна у багатьох творах великого Бетховена, зокрема у знаменитій П'ятій симфонії.

Відомості про класичний тип симфонії

Симфонія – це великий твір для симфонічного оркестру


«Віденські класики» Гайдн, Моцарт та Бетховен створили класичний тип симфонії з 4 частин:


1 частина – швидка, активна, іноді з повільним вступом, містить експозицію, розробку і репризу основних тем – головної і побічної;
2 частина – повільна, може бути спокійною, задумливою, пасторальною, зосередженою, скорботною тощо;
3 частина – рухлива, весела, енергійна, танцювальна;
4 частина – урочистий, святковий або переможний фінал.

Бесіда про Симфонію № 5 Л. Бетховена
 

  Сьогодні ми прослухаємо першу частину симфонії № 5 Бетховена. Вона розпочинається короткою, могутньою і грізною темою. «Так доля стукає у двері», — говорив про неї композитор.
    Тема долі пронизує всю музичну тканину симфонії. Вона є основою стрімкої і схвильованої головної теми першої частини, тривожною тінню невідступно супроводжує світлу, ніжну, наспівну побічну тему.
    «Від темряви — до світла, через боротьбу — до перемоги!» Ці слова стали девізом П'ятої симфонії та усього життя великого німецького композитора.
    Трагедія і боротьба однієї людини виростає у творі Бетховена до рівня трагедії і боротьби цілого народу. І це невипадково, адже композитор жив у часи Великої французької революції, і в його музиці відлунюють думки і настрої тих буремних часів.


Прослухайте першу частину «Симфонії № 5»  Л. Бетховена. Початок нових музичних тем і звучання «мотиву долі» позначайте підняттям рук.
 

4. Слухання. Перша частина «Симфонії № 5» Л. Бетховена


Аналіз прослуханого твору

Який характер музики?
В якому темпі звучить перша частина симфонії?
Яка ідея симфонії?
Які переживання великого композитора відбилися у звучанні напруженої головної теми і наспівної побічної?
Як ви вважаєте, в чому полягає сила цієї музики? Чому вона майже два століття вражає мільйони людей?
Проспівайте «мотив долі». Спробуйте надати виконанню різних відтінків: могутнього, грізного, тривожного, знесиленого.

Відомості про смерть Л. Бетховена і пам’ятник
    Коли Л. Бетховен помер, в останню путь його проводжали понад десять тисяч чоловік. На могилі згодом поставили пам'ятник: скромну піраміду; на ній викарбували сонце, ліру та лише одне слово — «Бетховен». Смерть композитора стала початком його безсмертя.
 

5. Музична фізкультхвилинка.

 

    Учні виконують музичну зарядку під звучання танцювальних п’єс «Екосез» та «Менует». Імпровізація рухів довільна.


6. Вокально-хорова робота.
    Події розгортаються дуже швидко (а разом із ними і суспільство швидко розвивається), а музика є відображенням життя. Музичні твори набувають нових інтонацій, створюються нові напрями, з’являються нові музичні інструменти. Музика, як і раніше, несе величезний потенціал і впливає на людину.
    Сьогодні ми ознайомимось і розучимо нову пісню  «Зелене слоненя» муз. І. Кириліної, сл. О.Вратарьова.


Демонстрація пісні  «Зелене слоненя» муз. І. Кириліної, сл. О.Вратарьова.

Розспівування.

Розучування пісні

 Пісня  «Зелене слоненя»

1. На острові Лабемба,

В затоці Балабемба,

Жили собі звичайні

Співаючі слони.

 

Жили собі та й годі,

Співали при народі,

А вранці при нагоді

Розказували сни.

Приспів:

Бем-ба ла бем-ба

Бем-ба ла бем-ба

Бем-ба ла бем-ба ба.

 

2. Прийшла зима на острів,

А там зима – це дощик,

Холодний довгий дощик,

Небесний водограй.

 

Але слонові сухо,

Бо два слонячі вуха –

Великі парасольки:

Накрийся і співай!

Приспів.

 

3. Набридло зимувати,

Під вухами співати,

Одна єдина думка

У кожного слона:

 

Коли ж це сонце вийде,

Коли ж нарешті прийде,

Зелена і весела

Танцююча весна.

Приспів.

 

4. І сонечко заграло,

Веселка запалала,

Й на чисте поле вийшло

Зелене слоненя.

 

Чому ж це ти зелене?

Навіщо ти зелене?

Для чого ти зелене?

Тому що я – весна!!!

Приспів.


Тестові  завдання:

 

1. Позначте правильне твердження

Симфонія – це парний  бальний  танець;
Симфонія – це великий  твір  для  симфонічного  оркестру;
Симфонія – це музичний  твір  імпровізаційного  складу.

 

2.Закінчіть  речення. П’яту  симфонію  Л.Бетховена  пронизує…

Тема  вальсу
Тема  революції
Тема  долі

 

3.Одна  з  головних  тем  у  творчості  Л.Бетховена

Боротьба  особистості  за  справедливість
Романтика  і  кохання
Історичне  минуле  рідної  країни

 

Оцінювання  активності, музично-творчої  діяльності  учнів  на  уроці.

 

Підсумок  уроку: 

 

Що ви виносите і залишите з собою назавжди з нашого уроку?

(відповіді учнів)

- За свою долю потрібно боротися, як це робив Бетховен.

- Виховувати в собі протидію до будь-яких життєвих ситуацій, силу волі.

- Музика має невичерпні можливості у вираженні почуттів людини.

- Захоплююча музика, сильний герой - це прекрасно.

    Я погоджуюся з вашими думками і радію, що музика «Симфонії №5» захопила вас. Бажаю всім бути сильними , уперто переборювати всі труднощі і наполегливо йти до своєї мети. Бетховен мав гордий і незалежний характер і був переконаний, що розум, талант і працьовитість вищі за багатство та знатне походження.
    Якось після гострої розмови з чванливим вельможею композитор написав йому: «Князю! Тому, ким ви є, ви зобов'язані випадковості народження. Тому, ким я є, я зобов'язаний самому собі. Князів є і буде тисячі. А Бетховен — тільки один».

 

Домашнє  завдання:  повторити  вивчений  матеріал. Слухання  музики.

 

   Учні виходять із класу у супроводі звучання фрагмента симфонії №5 Л.Бетховена.

                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: kalasel (05.03.2015)
Переглядів: 902 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Категорії розділу
Мої статті [9]
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 2
Друзі сайту
  • Create a free website
  • \n
  • uCoz Community
  • \n
  • uCoz Manual
  • \n
  • Video Tutorials
  • \n
  • Official Template Store
  • \n
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz