Неділя, 19.05.2024, 20:03
Вітаю Вас Гість | RSS
МО вителів художньо-естетичного циклу м.Кіровоград
Головна » Статті » Мої статті

Професійна музика

Урок 17

 

Тема.  Скарбничка професіонала.

 

Мета: ознайомити учнів з поняттям професійна музика, поглибити знання про творчість російського композитора М.Глінки, продовжувати вчити визначати засоби музичної  виразності; розвивати вміння висловлювати та аргументувати власну думку, інтерпретувати інструментальні та вокальні твори,  продовжувати удосконалювати вокально-хорові навички, музичну пам'ять, чуття ритму; виховувати інтерес до світової музичної культури.

 

Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.

 

Обладанння: підручник «Музичне мистецтво 5 клас» (авт. Л.Масол)  ,  музичний інструмент, шкільна дошка, музична фонотека, картки, портрет композитора, ілюстрації до творів.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

►►Музичне привітання.

 

ІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності.

►Вчитель. Перегляньте ілюстрації. На них зображені….  (музиканти).

Музикантами прийнято називати не тільки тих, хто грає на якомусь музичному інструменті, а й вокалістів,  композиторів, диригентів. Слово «музикант» ми застосуємо до будь-якої людини, що займається музикою.  

Спробуйте визначити, що між музикантами зображеними на ілюстраціях, спільного, а чим вони відрізняються? (Підвести учнів до думки, що на картинках зображені народні музиканти та музиканти-професіонали).

 

 

 

 

 

 

 

Люди люблять музику. Одні охоче слухають її, інші самі вміють співати або грати на різних інструментах, у вільний час відвідують заняття колективів та гуртків художньої самодіяльності. Вони займаються музикою для душі, для себе або вузького кола людей Таких людей називають любителями музики.

Музиканти ж професіонали присвячують їй усе своє життя. Заняття музикою –  їх основна робота, їх професія. Щоб стати музикантом, треба довго і наполегливо вчитися. Кожен, хто працює в галузі музичної культури, повинен не тільки володіти своєю основною спеціальністю, а й добре знати теорію, історію музики, творчість композиторів та багато іншого.

Отже, музиканти можуть бути любителями або професіоналами. І музику створену композиторами-професіоналами називають професійною музикою.

Багато музичних творів, які ми з вами слухали чи виконували раніше, відносились до професійної музики.

 

Музичний словничок

Професійна музика — музика, яку створює композитор. Вона може бути тісно пов’язана з народною музикою. Народні твори продовжують «жити» в творах композиторів.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку. Ми продовжуємо з вами знайомство з професійною музикою.

 

 

 

ІV. Викладення нового навчального матеріалу.

►Вчитель. Твір, який ви зараз почуєте, прозвучить без оголошення назви. Спробуйте визначити: це народна чи композиторська музика?

►►Слухання музики. М.Глінка. Оркестрова фантазія на дві російські теми «Камаринська».

►Вчитель. Тож яка – народна чи професійна музика звучала? (Відповіді учнів)

Ми прослухали оркестрову фантазію на дві російські теми композитора М.Глінки, яка має назву «Камаринська».

Ви, мабуть, не раз з захопленням слухали ніжну, переливчасту мелодію української пісні «Не щебечи, соловейко»...  Чи знаєте, що її написав геніальний російський композитор Михайло Іванович Глінка?

Українському народові безмежно дороге і близьке ім’я Глінки. Колись, в самий розквіт творчості композитора Україна сповнила його багатьма яскравими враженнями, почуттями, натхненням.

Відкрийте підручник на 90 сторінці та прочитайте з другого абзацу. Текст підручника познайомить нас з мандрівкою композитора по Україні.

(Читання вголос)

 

М.І.Глінка (1804-1957г.)

 

Народні билини, танцювальні та весільні пісенні мотиви, колядки живлять творчість композиторів у всі часи. Фольклорне джерело дає поштовх народженню нового авторського матеріалу. Так з’явилася ця знаменита оркестрова  п’єса - фантазія –  одне з геніальних творів російської класичної музики, музичний символ Росії. Вона поєднує в собі могутній творчий розмах, красу фольклорних образів і відтворює святково-радісні картини народного веселощів.

Пригадайте, з якими творами професійної музики ми знайомилися раніше, в яких звучали народні мелодії. (П.Чайковський. І концерт для фортепіано з оркестром, симфонія №4)

►Довідкове бюро. Задум написання «Камаринскої» відноситься до 1848 року.  Глінка, вже прославлений композитор, автор двох чудових опер, жив тоді у Варшаві. Згадувалися рідні краї,  народні пісні, настільки відмінні від недавно почутих іспанських наспівів. «У той час випадково я віднайшов зближення між весільною піснею «Із-за гір, гір високих», яку я чув у селі, і танцювальною Камаринською, всім відомою. І раптом фантазія розігралася, і я замість фортепіано написав п'єсу для оркестру під назвою «Весільна і танцювальна».

 Можу запевнити, що я керувався при написанні цієї п'єси єдино внутрішнім музичним чуттям, не думаючи ні про те, що відбувається на весіллях, як гуляє наш православний народ».  

«Камаринська» була написана дуже швидко. На початку партитури значиться дата 6 серпня, в кінці –  «19 вересня/10 жовтень 1848 р. Варшава».

►Вчитель. Ще один твір видатного композитора перенесе нас в Іспанію. Слухачі були впевнені, що сповнені пристрасті пасажі написав іспанець, а не російський композитор. «Спогади про літню ніч в Мадриді»  – така повна назва увертюри. В її основі також лежать народні мелодії.

Глінка уважно вивчав іспанську музику,  особливо музику простого люду. «Ходив до мене один погонич мулів і співав народні пісні, які я старався вловити та покласти на ноти.»  –  пригадував композитор.

►►Слухання музики. Іспанська увертюра №2 «Спогади про літню ніч в Мадріді».

►►Аналіз музичних творів.

Яке враження на вас справила музика  М.Глінки?
Хто виконує музику?
Де знаходиться симфонічний оркестр під час виконання музичних творів?
Які засоби виразності використав композитор?
Чим особлива музика «Камаринської»?
Чи однакова за характером музика звучить упродовж твору?
Як пов’язана між собою професійна та народна музика?
Чи можна висловити думку, що мелодії  народних пісень отримали нове життя у творах М.Глінки? Чому?

►►Музично-ритмічні рухи. Створення та виконання рухів під фрагмент з мультиплікаційного фільму «Камаринська» ( Мальований мультиплікаційний фільм Інесси Ковалевської) 

►Вчитель. Музика «Камаринської» впевнено викликала бажання танцювати. Тож давайте разом  створимо танцювальну комбінацію, розучимо її та виконаємо. (Колективна творчість: учні пропонують рухи (музично-ритмічні, хореографічні тощо), які у послідовності відпрацьовуються та виконуються).

 

                 

 

 

►Вчитель. Музика «Камаринської» впевнено викликала бажання танцювати. Тож давайте разом  створимо танцювальну комбінацію, розучимо її та виконаємо. (Колективна творчість: учні пропонують рухи, які у послідовності відпрацьовуються та виконуються).

 

Музика, з якою ми познайомились, це ….   інструментальна музика. Музика, призначена для співу, називається… вокальною. До неї ми зараз вами і звернемося.

 

►► Розспівування. (Музичний матеріал для розвитку музичного слуху, голосу добирається вчителем).

►►Демонстрація пісні. Cлова та музика В.Островського. «Зимова пісенька».

►►Аналіз пісні.

Який характер пісні?
Яким звуком виконувати, щоб передати настрій?
Як рухається мелодія?
Які труднощі у виконанні?

 

 

[Скругленный прямоугольник: Пісні, які створюють композитори, належать до професійної вокальної музики.]  

 

 

 

 

►►Розучування пісні.

 

 

V. Підбиття підсумків та оцінювання роботи учнів на уроці.

 

►►Тестові завдання.

1. Пофесійна музика це…

а) музика для симфонічного оркестру;

б) музика створена композиторами;

в) вокальна музика.

2. М.Глінка – один з найвидатніших композиторів:

а) України;

б) Росіїї;

в) Іспанії.

 3.  Для якого оркестру написана симфонічна фантазія «Камаринська» та іспанська увертюра №2?

а) струнного;

б) духового;

в) камерного;

г) симфонічного.

4. М.Глінка написав симфонічну фантазію, використавши…

а) веснянки;

б) купальські;

в) весільні;

г) танцювальні.

 

►Вчитель.

Що нового ви дізналися сьогодні?
Що вам запам’яталось найбільше?
Що здивувала?
Про що ви хочете дізнатися ще?

 

VІ. Домашнє завжання.

 

►Вчитель.

Послухайте музику, яка звучить навколо тебе. Чи розрізняєш ти професійна чи народна музика лунає? Які улюблені народні пісні знають у твоїй родині?

         Тож ми перегорнули ще одну сторінку музичного мистецтва та познайомилися з новими музичними творами.

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: kalasel (05.03.2015)
Переглядів: 2994 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Категорії розділу
Мої статті [9]
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 2
Друзі сайту
  • Create a free website
  • \n
  • uCoz Community
  • \n
  • uCoz Manual
  • \n
  • Video Tutorials
  • \n
  • Official Template Store
  • \n
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz